
Marka modowa – rozwiązania dla biznesu mody część 2.
Jeśli czytaliście mój poprzedni post – doskonale wiecie, że największy problem z jakim zderza się klient marki modowej to serwis. Co rozumiem pod pojęciem „serwis” ?otóż : kontakt z klientem, pakowanie towaru, sprawna wysyłka, terminowość, przejrzysta polityka zwrotów, zagwarantowany ustawowo zwrot środków za odesłany towar. Najczęściej marka modowa wszystko robi sama. Zwykle jest to działalność jedno lub dwuosobowa, gdzie zwyczajnie nie ma czasu, ani umiejętności, aby zapewnić serwis na odpowiednim poziomie. Jeśli na dodatek marka dobrze promuje swój produkt, a to przekłada się na zwiększenie sprzedaży – raczej nie ma mowy, aby na każdym poziomie procesu zakupowego zapewnić najwyższą jakość.
O ile sama wysyłka towarów może być całkiem dobrze zorganizowana, o tyle polityka zwrotów, już w prawie 80 % znanych mi polskich marek odzieżowych, zwyczajnie leży! Rozumiem, że o ile w małej/rozwijającej się dopiero firmie, nie ma warunków na zatrudnienie osoby wyłącznie do fulfillmentu, o tyle dziwi mnie fakt, że marki modowe nie korzystają z usług profesjonalistów! Dlaczego? Odpowiedzi mogą być trzy:
- boją się, że ich na to nie stać
- obawiają się utraty kontroli nad asortymentem i „oddania w cudze ręce ich modowego dziecka”
- nie mają świadomości, że istnieją firmy, które ich w tym wyręczą!
Co mówi konsument?
Badania, które przeprowadziłam wśród klientów polskich marek modowych dają jednoznaczne odpowiedzi – firmy lekceważą klienta, skupiając się wyłącznie na sprzedaży! A czego oczekuje klient?
- eliminacji pomyłek – np. klient dostaje nie ten produkt, który zamówił lub/i produkt jest w innym rozmiarze/kolorze
- komunikatu zwrotnego po odesłaniu towaru oraz informacji jaka jest ścieżka zwrotu środków bądź wymiany
- wysyłki w terminie, który podaje sklep podczas procesu zakupu
- komunikatu po zakupie, co się dzieje z jego przesyłką
- interakcji, zaopiekowania, zbudowania relacji i etc.
Polskie marki odzieżowe nagminnie przekraczają termin zwrotu środków. Jedna na cztery badane firmy, nie podtrzymuje kontaktu z klientem po dokonaniu zakupu. Co trzecia firma opóźnia wysyłkę towaru, a 70% zwrotów pieniężnych za odesłany towar, przekracza ustawowy czas!
Czy jest zatem sposób, aby usprawnić proces realizacji zamówienia? Oczywiście – najlepszy możliwy! Rozwiązaniem jest firma, która świadczy usługi fulfillmentu dla branży odzieżowej
Jest problem? jest i rozwiązanie!
Długo poszukiwałam firmy, która oferowałaby serwis dostaw zarówno dla małych i dużych marek odzieżowych. To zrozumiałe, że mała firma, która wysyła załóżmy 3 paczki dziennie – boi się kosztów stałej umowy z firmą logistyczną. Jeśli jednak pomnoży to przez 20 dni w miesiącu, daje to wysyłkę na poziomie 60 paczek. Jeśli, przykładowo, wróci 30% paczek w różnym czasie ( a rekordziści mają zwroty na poziomie nawet 60%) – zaczynają się trudności, aby wyrobić się w ustawowych terminach. Gdzie leży sedno problemu? – mała marka modowa ma mnóstwo zadań, które spoczywają często na ramionach jednej osoby – to nie tylko sama wysyłka, ale nadzorowanie produkcji, konsultacje z konstruktorem i szwalnią, zakupy materiałów i dodatków, sesje zdjęciowe, kontakt z klientem, wymiana towaru, media społecznościowe, itp. . Jak temu sprostać?
Odpowiedź jest jedna! – Zdać się na profesjonalistów, którzy zrobią to za Ciebie! wiem, wiem już pytacie – ale kto się tym zajmuje?
FULFILLMENT dla e-commerce, czyli najprościej: pełna i profesjonalna obsługa zamówień dla sklepów internetowych!
Fulfillment nie tylko dla modowych gigantów!
Ile jest takich firm na rodzimym rynku, dodam – firm, które swoje usługi dedykują wyłącznie branży odzieżowej? Zaledwie kilka, zwykle jednak obsługują one odzieżowych gigantów. Dlaczego gigantów? – bowiem oferowana usługa zakłada minimum logistyczne np. na poziomie 1000 paczek miesięcznie. To mało, gdy się ma wyrobioną pozycję na rynku, ale co ma powiedzieć mała, rozpoczynająca karierę odzieżowa manufaktura?
Jak to się ma w praktyce i co się dzieje gdy marka nie osiąga minimalnego pułapu? Otóż musi zapłacić opłatę serwisową, zwykle na dosyć wysokim poziomie (to rodzaj kary umownej – wysyłasz, czy nie – płacić musisz!).
Packlab, czyli ludzie do zadań specjalnych
W poszukiwaniu najlepszych ofert, patrząc na korzyści od strony marki odzieżowej, dotarłam do firmy PACKLAB. I tu pierwsze miłe zaskoczenie! Fulfillment dedykowany branży odzieżowej, bez minimum wysyłkowego. Transparentny system opłat, fachowość, magazyn (który osobiście obejrzałam ) – wyłącznie na potrzeby branży odzieżowej. Dlaczego to podkreślam?- bowiem większość tego typu ofert, to magazyny z dobrem wszelakim, np. obok półek z odzieżą leżą też: pędzle malarskie, środki do odkażania, kleje, części drobne do samochodów, itp.
Fulfillment, który świadczy PACKLAB https://packlab.pl zaskoczył mnie na tyle miło, iż postanowiłam poświęcić tej firmie cały kolejny wpis na blogu.
Dagmara Gałecka
CEO w Dobrze Ubrana Marka Modowa